Bark ZEUTE DERN skoleskib bygget 1919 i Gulfport, Miss., som 4-mst. skonnert.
Hed ELISABETH BANDI til -32 og BANDI til 1938.
Foto af Gruelund under ophold i Randers 4/9 - 25/9 1939.
Brig JOHANNES af Rudkøbing.
Var i Rudkøbing direkte fra New York med en ladning majs 1892-04-07. Havde 1905 ligget flere år i Rudkøbing havn. Solgt 1906-04-00 til svensk reder, men blev ikke afleveret. JOHANNES blev 1908-01-31 af slæbebåden S/S SALVAGE afhentet og slæbt til København. Omb. til logiskib og kaldt "JULESKIBET AF 1908". Sidste viden og skibet er fra 1913-05-00 (Pol.) om at få fjernet vraget fra Nyhavn.
EVA af Rudkøbing. Beretning om havari 1894 ved stranding på Skagen Rev og flottagning og 1900 ved stranding ved Vigsø og senere flottagning og rep., og havari 1903-08-00 ved stranding på Middelgrunden og flottagning. Kom 1903-09-00 i havn i Frederikshavn med tab af sejl. Forlist 1903-10-10 ved stranding på Vlieland og slået til vrag. Ved forliset blev besætningen bjærget.
Fot.: på Jyllands vestkyst, udsat af skibsbygmester P. Hald, Thisted.
3-mastet bark DANMARK af København.
Skibsportræt malet på glas på H&S. (BOG) Årbog 1979 p.47: Gruppefoto af mandskab 1898. (BOG) Årbog 1986 p.13-14. (GRU-05-0069) Beretning fra USA dansk avis om skibets besøg i Portland 1893. (H&S 008:0327 = GRU-06-0023) Brev om bygning og en rejse skrevet af besætningsmedlem efterflg. 1935. (Mir.) (StD-2) p.12: Regnskabstal. (Rosendahl-2) p.143: Data.
3. mast. bark CECILIE af Rudkøbing, ombygget i 1901 til barkentine/skonnert 3-mst.
Optræder i årbog 2000 p.76ff, 81, 96f. (Fred.) p.447 A-Cå: Data. Nedrigget 1901 til skonnert 3-m. Forlist 1910-09-20 på rejse fra Odense til Göteborg nær ved Tangens Bøje i Kattegat efter kollision med S/S FALK af Bergen. Sunket. Besætning på 7 mand bjærge
Kaptajn C.M. Petterson kravler ved hjælp en af rebstige om bord på S/S BOLIVIA ud for Humboldt Bar, juli 1926.
Tekst på bagsiden: "Captain C.M. Petterson boarding Danish steamer Bolivia off Humboldt Bar in July 1926."
Illustreret i "Danske lodser", Maritim Kontakt 11, i artiklen "Fjordlodsen", skrevet af Otto Albertsen, s. 98., hvor der står, at det er lodsen, der går ombord, i Aarhus bugt før 1925.
Ved molen yderst lystfartøj ELEKTRA, inderst jagt SKANDINAVIEN af Middelfart.
Ved kaj inderst NIORD af Kerteminde, yderst svenk skonnert der losser trælast.
FLINK, brig, af København under bjærgning af besætningen fra S/S BRISTOL (SR-nr. 671:59).
Berlingske (Brlg.Td.) 10. december 1867. Historien er gengivet i flere aviser de følgende dage i december 1867:
”Capt. Heering, Brig “Flink” af Kjøbenhavn, har bjerget et engelsk Skibs Mandskab i Kanalen og landsat det i Cherbourg. Ifølge Brev fra Capt. Heering var det dampskibet ”Bristol” fra Liverpool, drægtigt 453 Tons og bl.A. ladet med 800 Tons Støbejern, som i den stærke Storm var væltet over i den ene Side, hvorved det fik Slagside og Maskinrummet fyldtes med Vand. Da Damperen viste Flag på halv Stang, holdt ”Flink” hen på Siden af den, hvorpå 16 Mennesker, hvoriblandt Capitainens Kone og Barn, gik i Jollen og faa Minutter efter toges ombord i ”Flink”. Sex Mand forsøgte nu at roe tilbage for at redde Capitainen og 2 mand, der vare blevne tilbage; men det var umuligt for dem at roe op imod den høie Sø, og 10 Minuter efter at de Første var komne ombord i ”Flink” sank Dampskibet. Capitainen, som var en dansk Mand ved Navn Broebøll, saaes fra Commandobroen springe i Søen med Redningsbøie om Livet; men inden ”Flink” kunde arbejde sig hen til Stedet, hvor Dampskibet var sunket, var han forsvunden og Intet at opdage, undtagen nogle løse Brædder, som havde ligget på Dækket.”