• NICOLAI II af Mariehamn
    Gruelund, P.A.
    Topografi
    Sejlskib
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    1800-tallet
    Kronologi
    3-mst. bark NICOLAI II af Mariehamn ved Dunkirk.
  • Bark ZEUTE DERN skoleskib
    Gruelund, P.A.
    Topografi
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Skibsbygning
    Fartøj
    Sejlskib
    1900-tallet
    Galionsfigur
    Stævn
    Danmark
    4-mastet bark
    Bark
    Skoleskib
    Bark ZEUTE DERN skoleskib bygget 1919 i Gulfport, Miss., som 4-mst. skonnert. Hed ELISABETH BANDI til -32 og BANDI til 1938. Foto af Gruelund under ophold i Randers 4/9 - 25/9 1939.
  • Brig JOHANNES af Rudkøbing
    Gruelund, P.A.
    Skibsportræt
    Tegning
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Brig
    Kronologi
    1800-tallet
    Kunst
    Brig JOHANNES af Rudkøbing. Var i Rudkøbing direkte fra New York med en ladning majs 1892-04-07. Havde 1905 ligget flere år i Rudkøbing havn. Solgt 1906-04-00 til svensk reder, men blev ikke afleveret. JOHANNES blev 1908-01-31 af slæbebåden S/S SALVAGE afhentet og slæbt til København. Omb. til logiskib og kaldt "JULESKIBET AF 1908". Sidste viden og skibet er fra 1913-05-00 (Pol.) om at få fjernet vraget fra Nyhavn.
  • EVA af Rudkøbing
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Barkentine
    Sejlskib
    Kronologi
    Topografi
    1900-tallet
    Danmark
    EVA af Rudkøbing. Beretning om havari 1894 ved stranding på Skagen Rev og flottagning og 1900 ved stranding ved Vigsø og senere flottagning og rep., og havari 1903-08-00 ved stranding på Middelgrunden og flottagning. Kom 1903-09-00 i havn i Frederikshavn med tab af sejl. Forlist 1903-10-10 ved stranding på Vlieland og slået til vrag. Ved forliset blev besætningen bjærget. Fot.: på Jyllands vestkyst, udsat af skibsbygmester P. Hald, Thisted.
  • JULIE af København, 3-mst. bark
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Skibsbygning
    Konstruktion
    Kronologi
    Fragtskib
    Jernskib
    1800-tallet
    Topografi
    Sydamerika
    Sejlskib
    3 mastet bark JULIE af København.
  • HOLDANA af København, 3 mst. bark
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Fragtskib
    Skibsbygning
    Konstruktion
    Kronologi
    1900-tallet
    Jernskib
    3 mst. Bark HOLDANA af København. Foto taget fra Forebramrå agetr efter.
  • HAVILAH, 3 mst. bark
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Fragtskib
    Skibsbygning
    Konstruktion
    Jernskib
    Kronologi
    1900-tallet
    Barken HAVILAH, (C.P.Holm). Foto fra hamburg havn lastende kul.
  • GENERAL de CHARETTE, 3 mst. bark
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Fartøj
    Sejlskib
    Fragtskib
    Konstruktion
    Bark
    3-mastet bark
    Stållskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Dok
    GENERAL de CHARETTE, 3 mst.bark, i dok.
  • DANMARK af København, 3 mst. Bark
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Kronologi
    Skibsbygning
    Konstruktion
    Jernskib
    1900-tallet
    Fragtskib
    3-mastet bark DANMARK af København. Skibsportræt malet på glas på H&S. (BOG) Årbog 1979 p.47: Gruppefoto af mandskab 1898. (BOG) Årbog 1986 p.13-14. (GRU-05-0069) Beretning fra USA dansk avis om skibets besøg i Portland 1893. (H&S 008:0327 = GRU-06-0023) Brev om bygning og en rejse skrevet af besætningsmedlem efterflg. 1935. (Mir.) (StD-2) p.12: Regnskabstal. (Rosendahl-2) p.143: Data.
  • CECILIE af Rudkøbing (J.E. Petersen)
    Gruelund, P.A. (affot. Ole Højrup)
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Fragtskib
    Kronologi
    Skibsbygning
    Konstruktion
    Jernskib
    1800-tallet
    3. mast. bark CECILIE af Rudkøbing, ombygget i 1901 til barkentine/skonnert 3-mst. Optræder i årbog 2000 p.76ff, 81, 96f. (Fred.) p.447 A-Cå: Data. Nedrigget 1901 til skonnert 3-m. Forlist 1910-09-20 på rejse fra Odense til Göteborg nær ved Tangens Bøje i Kattegat efter kollision med S/S FALK af Bergen. Sunket. Besætning på 7 mand bjærge
  • S/S BOLIVIA
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Dampskib
    Fragtskib
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Mandskab
    Kaptajn C.M. Petterson kravler ved hjælp en af rebstige om bord på S/S BOLIVIA ud for Humboldt Bar, juli 1926. Tekst på bagsiden: "Captain C.M. Petterson boarding Danish steamer Bolivia off Humboldt Bar in July 1926." Illustreret i "Danske lodser", Maritim Kontakt 11, i artiklen "Fjordlodsen", skrevet af Otto Albertsen, s. 98., hvor der står, at det er lodsen, der går ombord, i Aarhus bugt før 1925.
  • CECILIE af Nordby, Brig
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Fartøj
    Brig
    Europa
    1800-tallet
    Sejlskib
    CECILIE af Nordby (S.B. Hansen), bygget 1875 af S. Abrahamsen. Solgt til Norge 1895; forlist i ordsøen 1895. Tegning af Th. Klausen.
  • 3-mst. bark PRINSESSE MARIE
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Skibsbygning
    Værft i Danmark
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    3 mst.-bark PRINSESSE MARIE af Fanø. Skibet ligger ved kaj i ukendt havn.
  • AMELIA J.
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Barkentine
    Skonnertbrig
    1900-tallet
    Australien
    Sejlskib
    3 - mst. skonnertbrig/barkentine vedkaj i Hobart, Tasmanien.
  • ANNA af Sønderho Fanø
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Barkentine
    Skonnertbrig
    1800-tallet
    Sejlskib
    3 - mst. skonnertbrig/barkentine liggende ved kaj.
  • Middelfart havn
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Danmark
    Havnevæsen
    Havn
    Fyn
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    1800-tallet
    Sejlskib
    T.v. bark WODAN af Marstal. T.h. (inderst) FRITS EMIL, yderst NIORD af Middelfart.
  • Middelfart havn
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Danmark
    Havnevæsen
    Havn
    Fyn
    Fartøj
    Sejlskib
    1800-tallet
    Ved molen yderst lystfartøj ELEKTRA, inderst jagt SKANDINAVIEN af Middelfart. Ved kaj inderst NIORD af Kerteminde, yderst svenk skonnert der losser trælast.
  • FALLS of HALLADALE
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Livet om bord
    Topografi
    Kronologi
    Meteorologi
    Storm
    Fartøj
    1900-tallet
    Skibsdetaljer
    Rig
    Bark
    4-mastet bark
    Sejlskib
    Dæk i storm 4 mst. bark FALLS of HALLADALE.
  • FALLS of HALLADALE, 4 mst. bark, Dæk i storm
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Livet om bord
    Topografi
    Kronologi
    Meteorologi
    Storm
    1900-tallet
    Fartøj
    Bark
    4-mastet bark
    Sejlskib
    FALLS of HALLADALE, 4 mst. bark. Sø slår ind over lønningen.
  • FLINK, brig, af København
    Gruelund, P.A.
    Fartøj
    Havari og Forlis
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Meteorologi
    1900-tallet
    Storm
    Brig
    Kunst
    Maleri
    Sejlskib
    FLINK, brig, af København under bjærgning af besætningen fra S/S BRISTOL (SR-nr. 671:59). Berlingske (Brlg.Td.) 10. december 1867. Historien er gengivet i flere aviser de følgende dage i december 1867: ”Capt. Heering, Brig “Flink” af Kjøbenhavn, har bjerget et engelsk Skibs Mandskab i Kanalen og landsat det i Cherbourg. Ifølge Brev fra Capt. Heering var det dampskibet ”Bristol” fra Liverpool, drægtigt 453 Tons og bl.A. ladet med 800 Tons Støbejern, som i den stærke Storm var væltet over i den ene Side, hvorved det fik Slagside og Maskinrummet fyldtes med Vand. Da Damperen viste Flag på halv Stang, holdt ”Flink” hen på Siden af den, hvorpå 16 Mennesker, hvoriblandt Capitainens Kone og Barn, gik i Jollen og faa Minutter efter toges ombord i ”Flink”. Sex Mand forsøgte nu at roe tilbage for at redde Capitainen og 2 mand, der vare blevne tilbage; men det var umuligt for dem at roe op imod den høie Sø, og 10 Minuter efter at de Første var komne ombord i ”Flink” sank Dampskibet. Capitainen, som var en dansk Mand ved Navn Broebøll, saaes fra Commandobroen springe i Søen med Redningsbøie om Livet; men inden ”Flink” kunde arbejde sig hen til Stedet, hvor Dampskibet var sunket, var han forsvunden og Intet at opdage, undtagen nogle løse Brædder, som havde ligget på Dækket.”
  • Algoa Bay (Durban) 1902
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Stranding
    1900-tallet
    Bark
    3-mastet bark
    Afrika
    Sejlskib
    Strandet Bark skibe ud for Durban (Algoa Bay)1/9 1902.
  • Algoa Bay (Durban) 1902
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Stranding
    1900-tallet
    Bark
    3-mastet bark
    Afrika
    Sejlskib
    Strandede Bark skibe ud for Durban (Algoa Bay)1/9 1902. T.v. Iris, Emmanuel, Oakmouth og Contest. T.h. Constant.
  • Algoa Bay (Durban) 1902?
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Stranding
    1900-tallet
    Bark
    3-mastet bark
    Afrika
    Sejlskib
    Bark skibe ud for Durban (Algoa Bay) Port Elisabeth.
  • WAYFARE og TWOBROTHERS, barkskibe
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Stranding
    1900-tallet
    Afrika
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    WAYFARE og TWOBROTHERS, barkskibe strandet ved Algoa Bay d. 14/11 1903
  • Aarhus Havn og Domkirke afbildet på aktiebrev.
    Gruelund, P.A.
    Søhistorisk Registratur
    Havnevæsen
    Havn
    Kronologi
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Fartøj
    Sejlskib
    Kaj
    1700-tallet
    Aarhus Havn og Domkirke afbildet på aktiebrev. Aktiebrev no. 1769 fra Aarhus Westindiske Handels Selskab.